Penah tengok cerita "Anger management" tak? cerita yang mengisahkan sorang laki yang terpaksa menerima terapi daripada seorang psikiatris kerana marah yang melampau... tapi bukan marah pada orang lain... tapi lebih kepada marah kepada diri dia sendiri sebab biar orang pijak kepala dia.. OK... but my story, it is completely different... Aku seorang yang pemarah... pemarah kenapa? sebab aku marah ialah lebih kepada sesuatu terjadi...tapi aku tak mampu untuk buat sesuatu untuk itu... jadi aku marah..
Contohnya... aku janji dengan seseorang yang aku nak keluar minum dengan dia... bila aku sampai di kedai, aku tunggu lama sangat... dan dia datang... tapi lambat.. aku akan jadi marah... kenapa? sebab aku tak boleh buat sesuatu untuk hilangkan marah tu... contohnya, dia kawan aku.. jadi takkan aku nak pukul dia sbb dia dah buat aku marah.. contoh lg.. dia awek aku, takkan aku nak marah dia sebab dia lambat... tambah pulak dia awek, so kalau dia merajuk, jadi tugas aku pulak nak pujuk... paham???
OK... bila api marah tu wujud dalam diri aku... dia akan jadi susah untuk dipadamkan... orang lain takkan faham apa aku rasa waktu tu... yang orang tau, budak ni pemarah, so marah dia lagi.... jadi orang marah aku lagi sebab aku pemarah... hakikatnya, orang pemarah perlukan orang yang bagi ketenangan... orang yang sedia nak dengar apa yang dia nak marahkan, dan orang yang boleh dia cerita masalah marahnya tu... tak kiralah marah dengan muka bengis ke, marah dengan muka mcm hantu skali pon... sebab penawar bagi marah, pada aku selain mengambil wuduk ialah.... PENDENGAR YANG SETIA.
marah ni bagi aku, adalah macam satu elemen yang mampu ditransferkan... atau dipindahkan.. apabila seseorang tu marah, dia perlukan satu medium lain, untuk dia transfer marah dia tu... jadi... disinilah pendengar tu berfungsi... pendengar yang baik mampu menyerap semua marah seseorang tu kemudia menenangkan orang sekaligus memadamkan api marah yang ada dalam diri dia... tugas macam ni selalunya diambil oleh orang yang kita sayang... sebab orang yang disayangi ni lebih memahami diri kita secara tak langsung mampu menjadi pendengar yang setia.. contohnya boyfren ke, girlfren ke, kawan baek ke, adik ke, abang ke, kakak ke mahupon mak ayah sendiri...
Tapi... masalah akan timbul apabila, pihak yang sepatutnya menenangkan pihak yang marah tu tak mampu jadi pendengar yang setia, sebaliknya marah pulak kepada orang yang marah tadi tu... sebabnya kerana dia tak faham, tak mahu faham, dan takkan faham orang yang mrah tu... jadi disini lah banyak berlaku masalah penceraian suami isteri, ataupun putus hubungan dengan pasangan kekasih masing-masing... kerana satu pihak yang marah, tidak berjaya ataupon tidak ditenangkan oleh pihak yang satu lagi... os esok, bila nak pilih pasangan, pilihlah yang mampu bagi ketenangan pada kita, bukan yang kita silap sikit, nak marah, bila kita marah, dia pulak nak tambah marah... this is wrong! korang takkan kekal lama bila pasangan mcm tu... trust me.. aku dah alami...
sekarang dah paham kan ape tafsiran marah definisi aku... hehe.. Hakikatnya... mak ayah aku adalah pendengar yang sangat setia... aku boleh marah (bukan marah diorang), aku boleh cerita marah, dan aku boleh tunjuk muka marah( sambil cerita marah) pada mereka... dan sebelum aku sedar, marah tu sudahpon ditransferkan dan aku menjadi sejuk semula... sebab mereka sangat memahami aku.... tapi... sekarang aku di universiti... tempat dimana aku terasing daripada mak ayah aku... macam mana aku nak overcome masalah ni... aku pon tak tau..
Wednesday, January 19, 2011
Sunday, January 9, 2011
MiNaT, HoBi dan aku..... (bahagian 2)
hobi kedua : baca novel
hobi ni aku buat time hujung- hujung zaman persekolahan aku... dikala orang cakap cinta zaman sekolah mula nak berputik.. tapi aku buat hobi ni tak lama.. tau kenapa? sebab bila aku baca novel, baru 2 ke 3 page, aku tertidor.. maka keronyok la aku punya novel dek kerana aku tidor x sedar diri...actually novel- novel tu bukan aku punya.. masa hujung- hujung zaman sekolah, buat pertama kali aku berkawan dengan kawan- kawan yang lari terus daripada kriteria kawan- kawan yang aku cari... diorang ni orang- orang yang buleh aku katakan jiwang, dan obses dengan cinta, hati dan perasaan... hahaha... aku rase bongok nak bincang pasal benda ni time skolah... dan novel- novel tu pulak bukanlah novel- novel yang versatil... hanya tertumpu pada novel cinta terbitan alaf 21... alaa.. yg budak- budak pompuan suka baca tu... Ya! itulah novelnya... aku pulak bile dah bukak novel cinta ni, rasa mcm kepala aku kene hempap ngan kampit beras... ngantok je memanjang.. haiihh.. plus, hobi ni bukan hobi yang murah... sebijik novel terbitan alaf 21 mencecah 30 ringgit... bagi aku yang hanya dapat sebulan 100 ringgit dari ayah aku waktu tu, hobi ini boleh aku kategorikan sbagai hobi mahal dan bodoh nak mampos!! hahaha... mau taknya... mana nak beli novel lg, nak makan lg... nak bli buku lagi... dah la bosan... tapi aku kagum dengan member- member aku ni... diorang bule beli hari ni novel tu dan petang esok dah habis khatam 1 novel.. gila! sebab masalah kewangan dan rasa yang hobi ni merepek, aku tinggalkan hobi ni... sekejap je aku buat... haha..
Fakta: sebenarnya dalam tempoh aku dok buat benda ni, hanya sebiik novel aku berjaya habiskan... pastu di tengah - tengah novel yang kedua.. aku quit... hehe.. so jumlah bacaan aku hanyalah 1 setengah saje.. sekian...
to be continued...
hobi ni aku buat time hujung- hujung zaman persekolahan aku... dikala orang cakap cinta zaman sekolah mula nak berputik.. tapi aku buat hobi ni tak lama.. tau kenapa? sebab bila aku baca novel, baru 2 ke 3 page, aku tertidor.. maka keronyok la aku punya novel dek kerana aku tidor x sedar diri...actually novel- novel tu bukan aku punya.. masa hujung- hujung zaman sekolah, buat pertama kali aku berkawan dengan kawan- kawan yang lari terus daripada kriteria kawan- kawan yang aku cari... diorang ni orang- orang yang buleh aku katakan jiwang, dan obses dengan cinta, hati dan perasaan... hahaha... aku rase bongok nak bincang pasal benda ni time skolah... dan novel- novel tu pulak bukanlah novel- novel yang versatil... hanya tertumpu pada novel cinta terbitan alaf 21... alaa.. yg budak- budak pompuan suka baca tu... Ya! itulah novelnya... aku pulak bile dah bukak novel cinta ni, rasa mcm kepala aku kene hempap ngan kampit beras... ngantok je memanjang.. haiihh.. plus, hobi ni bukan hobi yang murah... sebijik novel terbitan alaf 21 mencecah 30 ringgit... bagi aku yang hanya dapat sebulan 100 ringgit dari ayah aku waktu tu, hobi ini boleh aku kategorikan sbagai hobi mahal dan bodoh nak mampos!! hahaha... mau taknya... mana nak beli novel lg, nak makan lg... nak bli buku lagi... dah la bosan... tapi aku kagum dengan member- member aku ni... diorang bule beli hari ni novel tu dan petang esok dah habis khatam 1 novel.. gila! sebab masalah kewangan dan rasa yang hobi ni merepek, aku tinggalkan hobi ni... sekejap je aku buat... haha..
Fakta: sebenarnya dalam tempoh aku dok buat benda ni, hanya sebiik novel aku berjaya habiskan... pastu di tengah - tengah novel yang kedua.. aku quit... hehe.. so jumlah bacaan aku hanyalah 1 setengah saje.. sekian...
to be continued...
Saturday, January 8, 2011
MiNaT, HoBi dan aku.....
Imbas kembali.... hampir 10 tahun yang lalu... waktu aku di tingkatan 2 di antara sekolah yang sangat famous seluruh Pulau Pinang.. ya.. my very high school.. SMKA Al-Irshad... remaja umur 14 tahun waktu tu, masih tercari-cari identiti... still di awangan... walaupun ada beberapa member-member aku dah tau hala tuju diorang kat skolah tu.. tapi aku tak ikut.. tak sesuai dengan jiwa aku.. untuk itu, aku beranikan diri aku untuk mencuba hobi dan minat sorang-sorang kawan-kawan aku... tujuan aku, nak tengok sama ada minat tu ngam ke tak dengan aku... haha..
cerita seterusnya ni.... berlaku dalam tempoh 4 tahun aku belajar di sekolah, iaitu sampai la aku tamat tingkatan 5 dari tingkatan 2...
Hobi pertama: melukis kartun...
-Hobi yang pertama ni takdelah susah sangat... sebab aku sendiri pon mmg suka melukis dari aku darjah 1 lagi.. haha.. salah!! susahnya aku rasa nak lukis kartun ni... aku tanya diri aku, kenapa aku x boleh lukis... sedangkan aku tengok member aku dengan senangnya hasilkan 1 masterpiece yang balance kiri kanan depan blakang... aku pon mula buat siasatan... siasat punya siasat ( sampai abes skolah) aku kumpul banyak maklumat..
pertama, karikatur perlukan idea yang tak ada pada orang biasa.. sentiasa perlu pikir out of the box.. idea yang dijumpai tu akan buat kartun yg dilukis tu hidup, tak kosong.. kedua, style lukisan mestilah tak lari... konsisten je... walaupun melukis watak- watak yang berlainan... contohnya...kalau lukisan selalunya guna ballpen or pensil, jangan pulak pi guna charcoal... it will kill the mood of the kartun.. ketiga, latihan... practice lukis sebanyak mungkin... rujuk komik-komik punya style kalau rajin... walopun aku lukis burok, aku practice jugak... dan korang akan nampak, style lukisan tu akan sikit2 jadi konsisten dan sama... keempat, bakat... aku letak bakat ni paling last sebab aku percaya orang boleh buat apa saja kalau banyak latihan.. bakat ni hanya untuk menambah baik je... hasilnya... sampai sekarang aku enjoy melukis... aku suka melukis... untuk diri aku sendiri....
To be continued.....
cerita seterusnya ni.... berlaku dalam tempoh 4 tahun aku belajar di sekolah, iaitu sampai la aku tamat tingkatan 5 dari tingkatan 2...
Hobi pertama: melukis kartun...
-Hobi yang pertama ni takdelah susah sangat... sebab aku sendiri pon mmg suka melukis dari aku darjah 1 lagi.. haha.. salah!! susahnya aku rasa nak lukis kartun ni... aku tanya diri aku, kenapa aku x boleh lukis... sedangkan aku tengok member aku dengan senangnya hasilkan 1 masterpiece yang balance kiri kanan depan blakang... aku pon mula buat siasatan... siasat punya siasat ( sampai abes skolah) aku kumpul banyak maklumat..
pertama, karikatur perlukan idea yang tak ada pada orang biasa.. sentiasa perlu pikir out of the box.. idea yang dijumpai tu akan buat kartun yg dilukis tu hidup, tak kosong.. kedua, style lukisan mestilah tak lari... konsisten je... walaupun melukis watak- watak yang berlainan... contohnya...kalau lukisan selalunya guna ballpen or pensil, jangan pulak pi guna charcoal... it will kill the mood of the kartun.. ketiga, latihan... practice lukis sebanyak mungkin... rujuk komik-komik punya style kalau rajin... walopun aku lukis burok, aku practice jugak... dan korang akan nampak, style lukisan tu akan sikit2 jadi konsisten dan sama... keempat, bakat... aku letak bakat ni paling last sebab aku percaya orang boleh buat apa saja kalau banyak latihan.. bakat ni hanya untuk menambah baik je... hasilnya... sampai sekarang aku enjoy melukis... aku suka melukis... untuk diri aku sendiri....
To be continued.....
Thursday, December 9, 2010
This Is My Story...: Apa yang aku tak sedar.... sekarang aku belajar......
This Is My Story...: Apa yang aku tak sedar.... sekarang aku belajar......: "Cuba tengok gambar ni.... gambar ni aku ambik kat universiti tempat aku tengah menuntut ilmu sekarang ni... ada sapa- sapa perasan apa-apa p..."
Apa yang aku tak sedar.... sekarang aku belajar....
Cuba tengok gambar ni.... gambar ni aku ambik kat universiti tempat aku tengah menuntut ilmu sekarang ni... ada sapa- sapa perasan apa-apa pada gambar ni? takda? Exactly! gambar ni nampak macam gambar biasa saja, ada sungai, ada benting pasir, ada pokok-pokok... nampak indah... hehe...
Tapi, gambar tu lebih dari apa yang kita dok nampak.. sebabnya:
Kami kutip weed tu semua untuk dibuat kajian... spesies mana yang banyak, yang sikit, yang bahaya, yang tak bahaya... camtulah... bukan aku sorang je yang tibe-tibe terkejut tangok semua yang indah dlm semak samun tu masalah, ramai lagi yang ter'kagum' ngan seadaan itu...
apa- apa pon aku percaya yang Allah jadikan setiap benda di bumiNya ni ada sebab, fungsi dan kegunaannya.. takdak benda yang dicipta saja-saja je... cuma terpulang kepada kita untuk menilai dan menyiasat misteri di sebalik setiap ciptaanNya... sekian trima kaseh....
Tapi, gambar tu lebih dari apa yang kita dok nampak.. sebabnya:
- kalau tengok betul-betul, ada sampah yang dibuang kedalam sungai ni, menyebabkan aliran air bengkok sana, bengkok sini... sebab sampah tu dah sekat laluan asal dia..
- 2nd, ada tumbuhan-tumbuhan misteri yang tumbuh di sekitar laluan air tu yang kita tak tau dari mana dia datang... tumbteri (tumbuhan misteri) ni penuh sampai ujung gambar ni...
- air sungai sikit... sebab kat belakang gambar ni sbnarnya ada longgokan sampah yang dah sekat laluan air yang banyak tu... jadi yang aku ambik ni nampak cetek je airnye...
Kami kutip weed tu semua untuk dibuat kajian... spesies mana yang banyak, yang sikit, yang bahaya, yang tak bahaya... camtulah... bukan aku sorang je yang tibe-tibe terkejut tangok semua yang indah dlm semak samun tu masalah, ramai lagi yang ter'kagum' ngan seadaan itu...
apa- apa pon aku percaya yang Allah jadikan setiap benda di bumiNya ni ada sebab, fungsi dan kegunaannya.. takdak benda yang dicipta saja-saja je... cuma terpulang kepada kita untuk menilai dan menyiasat misteri di sebalik setiap ciptaanNya... sekian trima kaseh....
aku dan doktor gigi......
satu hari tu... aku bangun je pagi, cuci2 muka, gosok2 gigi... pastu aku turun la nak makan roti canai.... sedapnye jamah roti canai pepagi nih. haiihh... Nak dijadikan cerita, tiba-tiba time nak mngunyah tu, gigi aku punya lah sakit.. macam nak pengsan walaupun nak kunyah skali je lagi... Teros selera makan aku hilang.. potong betollahh.. aku pegi ke cermin, tengok-tengok, cari2... sekali gusi aku dah 'berbelon' daa... tengok pulak kat gigi yg tempat gusi belon tu... memang sah ada lubang kat situ.. cuma tak nampak sangat sebab sisa makanan banyak dah masuk... adusss... Ni maknanya aku kena pegi jumpa doktor gigi! alamak! aku takot doktor gigi!! dalam banyak-banyak jenis doktor yang ada kat dunia ni, doktor gigi la yg paling aku takot.. pastu tak pelah... yang penting sakit ni hilang dan aku buleh makan macam biasa balik..
2 hari lepas tu (tunggu belon tu jadik kecik) aku pon pegi la klinik gigi... Alhamdulillah, dia tampal je gigi aku, tak pulak dicabutnye... huhuhu.. sekian trima kasih... ehh.. bukan cerita ni yang menjadi isu sebenarnya... isunya ialah, kenapa dalam ramai doktor yang ada, aku cuma sangat cuak pada doktor gigi????
kalau dulu, time skolah, ade nurse gigi nanti datang ke sekolah.. nurse klinik kerajaan.. diorang datang, lepas tu satu demi sati kelas akan dipilih untuk masuk ke 'bilik kesihatan' untuk buat inspection gigi.. haha.. sape- sape ingat tak cerita ni?? tapi, nurse- nurse gigi ni punya lah jahat.. diorang suka mengutuk kelemahan budak-budak.. 'budak ni gigi kotor lah', 'budak ni mulut busuklah', 'budak ni makan ape haaa sampai gigi teruk macam ni??'... sikit pon diorang tak menunjukkan imej yang baik sebagai seorang nurse.. maklumlah... nurse.. blajar tak tinggi mana pon.. keje penat, gaji sikit.... perspektif aku waktu tu 'teruknya nurse ni, mak aku pon x penah mengutuk sampai macam ni..'.. korang nampak tak? this is the point... kanak- kanak waktu tu... kalau dah dilayan begitu rupa... terus kesimpulan yang dibuat ialah ' semua nurse dan doktor gigi jahat!!!'... simple... diorang tak belajar psikologi kanak-kanak ke... habeh nanti budak tu sakit gigi, dipendam je... tak mau pegi jumpa doktor gigi... sebab apa? sebab jahat.. ingatan lama tu yang dok cucuk supaya diorang kata macam tu... hakikatnya, kalau doktor gigi yang swasta ni... baiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkk sangat... boleh bawak berborak, berbincang... macam ni lebih selesa.. kita takdela rasa berdebar sangat... bukan jadi kat aku sorang je trauma ni... ramai lagi.. perspektif aku kat diorang ni susah nak diubah... semua bukan sebab aku... sebab diorang sendiri... pendek kata, aku tak suka nurse yang poyo macam diorang tu bagus sangat... caitt ptuiiihh...
2 hari lepas tu (tunggu belon tu jadik kecik) aku pon pegi la klinik gigi... Alhamdulillah, dia tampal je gigi aku, tak pulak dicabutnye... huhuhu.. sekian trima kasih... ehh.. bukan cerita ni yang menjadi isu sebenarnya... isunya ialah, kenapa dalam ramai doktor yang ada, aku cuma sangat cuak pada doktor gigi????
kalau dulu, time skolah, ade nurse gigi nanti datang ke sekolah.. nurse klinik kerajaan.. diorang datang, lepas tu satu demi sati kelas akan dipilih untuk masuk ke 'bilik kesihatan' untuk buat inspection gigi.. haha.. sape- sape ingat tak cerita ni?? tapi, nurse- nurse gigi ni punya lah jahat.. diorang suka mengutuk kelemahan budak-budak.. 'budak ni gigi kotor lah', 'budak ni mulut busuklah', 'budak ni makan ape haaa sampai gigi teruk macam ni??'... sikit pon diorang tak menunjukkan imej yang baik sebagai seorang nurse.. maklumlah... nurse.. blajar tak tinggi mana pon.. keje penat, gaji sikit.... perspektif aku waktu tu 'teruknya nurse ni, mak aku pon x penah mengutuk sampai macam ni..'.. korang nampak tak? this is the point... kanak- kanak waktu tu... kalau dah dilayan begitu rupa... terus kesimpulan yang dibuat ialah ' semua nurse dan doktor gigi jahat!!!'... simple... diorang tak belajar psikologi kanak-kanak ke... habeh nanti budak tu sakit gigi, dipendam je... tak mau pegi jumpa doktor gigi... sebab apa? sebab jahat.. ingatan lama tu yang dok cucuk supaya diorang kata macam tu... hakikatnya, kalau doktor gigi yang swasta ni... baiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkk sangat... boleh bawak berborak, berbincang... macam ni lebih selesa.. kita takdela rasa berdebar sangat... bukan jadi kat aku sorang je trauma ni... ramai lagi.. perspektif aku kat diorang ni susah nak diubah... semua bukan sebab aku... sebab diorang sendiri... pendek kata, aku tak suka nurse yang poyo macam diorang tu bagus sangat... caitt ptuiiihh...
Friday, November 5, 2010
dahulu dan sekarang... (bahagian 2)
ehem2... err.. aku xtau nak intro ape.. tapi the moment aku bukak dan tulis blog ni, is the moment yang aku rasa sunyi dan perlu untuk aku luahkan apa yang bermain dalam kepala otak aku ni sepanjang aku hidup...
YA.. dahulu dan sekarang bahagian 2...kalau dulu waktu skolah sampai masok matriks aku loser.. aku rasa dah sampai kot masanya aku ubah diri jadi org laen lepas apa yang berlaku... aku sikit2 sedar kenapa aku jadi sangat loser kat skoah dulu... pikir punya pikir.. aku jumpa sebabnya... tu pon masa tengok muvie orang putih... iaitu aku sangat2 INFERIOR... tau apa inferior? inferior tu malu nak tunjuk bakat, malu nak buat itu, malu nak buat ini, malu nak tanya, malu nak tonjolkan diri.. apa yang aku pikir ialah takut orang pandang pelik dan mengta aku bukan2 pada time tu... so bila aku abis matrik, aku decide untuk ubah perkara tu... ubah sikap tu..
then aku diterima masuk ke universiti industri selangor(UNISEL) pada tahun 2006.. sikit2 aku tonjolkan diri.. sikit2 aku bergaul dengan orang yang background dia lagi teruk daripada aku... kat sini aku belajar jadi SUPERIOR.. aku tonjolkan diri aku... malah aku upkan diri aku sendiri.. puji diri sendiri dan macam2 lagi yang up up up... dan aku mengaku... aku rasa seronok buat macam tu... aku rasa seronok untuk bandingkan diri aku dengan orang yang lebih inferior daripada aku... yang bestnye lagi ialah sikap aku waktu ni banyak memaksa diri aku untuk jadi lebih baik dari orang yang aku rasa baik... jadi aku pon pulon(usaha).. pulon punya pulon dan aku dapat apa yang aku nak... aku dapat pointer bagus... 3 kali dean list, bergaul dengan member2 yang stylish... cukup buat aku rasa seronok... walaupun kadang2 ada masalah yang buat aku fed up.... dari sini aku mula bentuk aim untuk diri aku sendiri... aku mula rasa apa yang aku pilih ialah jalan yang Allah dah tentukan untuk aku... apa yang aku kena buat, cuma follow jalan ni dan jangan melencong... follow je... Alhamdulillah... sekarang aku dah berada kat universiti sains malaysia(USM) menyambung pengajian aku dalam bidang biologi tulen major dalam botani... dan aku masih meneruskan apa yang aku buat kat unisel untuk aku terus naik... dan naik... dan naik lagi..
cerita yang aku bagtau kat atas bukan bermaksud aku nak bangga diri dengan pencapaian aku sekarang... aku bangga tapi tak bangga diri la... yang aku nak tekankan kat sini adalah, kalau kita nak survive hidup kat dunia ni... kita mesti buat silap.... sebab dari silap tulah kita belajar... survivor paling bagus kat dunia ni ialah orang yang buat silap tapi dia sedar dia tersilap n dia cari jalan untuk ubah kesilapan dia tu supaya dia tak ulang lagi silap yang sama... berapa banyak silap daaaa...
so... sekarang ni aku diambang peperiksaan.. jadi aku suka untuk ingatkan diri aku tentang kesilapan yang penah aku buat dulu.. supaya aku boleh pastikan diri aku tidak lagi buat benda yang sama 2 kali... good luck kepada siapa yang ambik exam... good luck kepada diri aku sendiri... semoga dapat dean list lagi...
Subscribe to:
Posts (Atom)
